Branding via tillægsprodukter

Når du går ned i en butik, og køber et par solbriller, så er det en naturlig del af handlen, at der følger et solbrille etui med. Dette etui kan være i mange forskellige materialer, designs og farver, men fælles for dem alle er, at etuiet har en praktisk funktion, nemlig at beskytte solbrillerne, når de ikke bruges.

Sådan tænker de fleste mennesker om et etui, og det er som sådan også meget rigtigt. For det er etuiets praktiske funktion, men mærkerne bruger etuiet til langt mere end dette.

I dag er etuiet nemlig blevet en meget brugt måde, at skaffe ekstra branding på. Det lyder måske lidt tosset i de fleste forbrugeres øre, at nogen kan brande sig via et solbrille etui. Men sådan forholder det sig, og det bliver mere og mere benyttet.

Grunden til at normale mennesker synes, at det lyder komisk, det er ganske enkelt, at de ikke lægger mærke til brandingen. Den foregår helt ubevidst, og de fleste forbrugere har slet ikke paraderne oppe imod reklame, når de ser et etui. Ser de derimod en stor reklame poster på en væg eller i et busstoppested, så ringer alle alarmklokker, og forbrugeren finder det reklameblinde øje frem.

En undersøgelse har på bevist, at ubevidst branding via solbrille etuier, er en af de mest effektive branding-former overhovedet. Hvis en forbruger ser et etui, som vedkommende godt kan lige pga design, farver eller noget andet, så får vedkommende allerede der en præference for mærket bag etuiet. Og det er selvom, at det er solbrillerne, som vedkommende skal gå med. Men etuiet giver altså præferencer, som mærkerne så kan forsøge at konverterer til salg.

Der ud over er reklame via etuier gratis. Der skal ikke laves andet et etui, før helt normale forbrugere begynder at reklamere for mærket over alt. Blandt andet overfor venner og veninder, når disse skal se de nye solbriller. Eller overfor tilfældige på stranden eller gaden, hvis vedkommende går rundt med etuiet i en taske eller i hånden.

Alt dette har medført, at flere og flere af de store mærker, f.eks Tom Ford, Armani, John Richmond, Fendi eller andre, bruger enorme summer på udvikling og produktion af unikke og fancy solbrille etuier. For disse mærker har set potentialet, og det skal helt sikkert udnyttes maksimalt. Derfor vil du også se, at det er ved at være et få tal af mærker, som kun benytter kedelige sort læder etuier til deres solbriller. Nej etuiet har fået en unik farve, som passer til mærkets image, og designet er blevet løftet et eller to niveauer op.