God og dårlig stress

Der findes god stress og dårlig stress. Den gode stress kan være utrolig effektiv som driftkraft, når du har brug for hjælp til at opnå noget. God stress er, når du føler dig oplivet over noget, men samtidig har en fornemmelse af, at du har travlt. Den gode stress kan typisk føles som en slags sommerfugle i maven, men bare rolig, god stress er der for at hjælpe og den vil være enorm nyttig, når du skal opnå et specifikt resultat.

Den anden type stress, den dårlige stress vi hele tiden hører om, er når du føler dig totalt overvældet af din opgave. Dårlig stress dræner din energi, i modsætning til god stress, som giver dig mere energi. Mange mennesker accepterer som et livsfaktum, at de lever med dårlig stress hver dag. Problemet med dårlig stress er, at den ikke kun findes i nuet, men den akkumulerer og bygger ovenpå sig selv. Vi kender selv de mennesker, der virker som om de lever i en konstant stresset hverdag. De bliver ikke udsat for opgaver, der er meget mere krævende end os selv, men de har stadig utroligt svært ved at tackle dem. Den slags mennesker lider under akkumuleret dårligt stress.

Derfor er det vigtigt at være opmærksom på faresignalerne, så man kan undgå at akkumulere sin stress og ende i en situation, der i sidste ende er til fare for ens helbred. Hvis du begynder at få problemer med at sove, føler dig meget træt, har svært ved at koncentrere dig, har humørsvingninger, og har lettere ved at blive syg end normalt, kan det være tegn på, at du lider af den dårlige stress.

Mange af symptomerne kan have andre forklaringer, hvilket gør det utroligt svært at lave en selvdiagnose på sin stress. Det er meget let for os, at slå symptomerne hen og lade som om det f.eks. bare var en lille sommer-snue. Men den underliggende grund kan altså være den farlige stress, og det er derfor vigtigt at have fingeren på pulsen og være ærlig med sig selv omkring sine symptomer.

Hvis du vil gøre noget ved din stress, er den mest effektive metode, at ændre dine omgivelser, så din stress ikke bliver aktiveret. Hvis du føler en magtesløshed overfor din situation og føler at du ikke kan ændre den, er dette muligvis et tegne på fremskyndet stress, og du kan have symptomer på en mindre depression. Det er vigtigt at fange dig selv i den form for magtesløshed og bygge energi op og få hjælp af andre til, at ændre den situation, der har skabt din stress i første omgang.

Hvad kan du gøre for at ændre din situation? Du har mulighed for at ændre din negative stress til den positive stress, men det kræver en ændring i din arbejdssituation. Se om du kan uddelegere dele af dit projekt, tag en mini-ferie, eller prøv f.eks. at arbejde del-tid hvis din stress virker kronisk, dvs. du lider af en stærkt akkumuleret stress. Hvis disse forslag giver dig en følelse af magtesløshed, er det et godt tegn på, at du får brug for støtte fra en god ven, eller din familie. Sørg for at tale med nogen om dine problemer og forsøg at fortælle din chef at du føler dig meget stresset for tiden.

Som altid, er det selvfølgelig en god idé at konsultere med din læge, især hvis du oplever stærke symptomer eller føler dig depressiv.

Om forfatteren:
Jakob Agerbæk er freelance skribent indenfor blandt andet cykellås og cykel dæktryk.