Legetøj – underholdning eller af essentiel betydning for børns udvikling?

Vores børn er små forbrugere og de bliver hurtigt fanget i en mediejungel – hvor påvirkningen er stor.

Mediekampagner gør legetøj populært – og der er især de store legetøjskæder der reklamer for deres produkter. Seje og sjove reklamer falder i god smag hos børn – og legetøjet bliver derfor et ønske.

Men der er bestemt ikke noget der taler for legeværdien og og kvaliteten. Som forældre oplever man oftes at børn hurtigt mister interessen for deres legetøj. Børn har brug for at være aktive i legen, og der skal gøres op med en forestilling om at legetøj skal underholde børn, og legen skal kredse om legetøjet.

Forældre oplever tit – til stor frustration – at have købt stort og dyrt legetøj til deres børn, for derefter at opleve at barnet viser større interesse for den kasse legetøjet var pakket ind i. Hvorfor købe dyrt legetøj i håbet om at det vil fange børns interesse, når en papkasse kan give timevis af sjov leg?

Ideen er at skifte synsvinkel på legetøj. Det er nemlig slet ikke legetøjet, som skal være i fokus, men legen. Det er legen der er vejen frem, det er legen der fanger børns interesse. Derfor kan man opleve at selv to træpinde pludselig får liv og bliver til en mor og far, der snakker sammen – giver kys – og opdrager en mindre træpind. I barnets univers er der slet ikke tale om træpinde, men en velkendt hverdagssituation, som gennemleves og forstås på barnets vilkår.

Barnet bruger sin fantasi i legen – og bygger sin leg op om simple legeredskaber. Netop legeredskaber er det helt rigtige syn på legetøj. Det skal forstås som et redskab i legen, så fantasien kan få vinger.

Der findes mange gode bud på legetøj der indgå i en leg som et legeredskab – hvor barnet er aktiv i legen, frem for passiv at blive underholdt – stående eller siddende. Her kan nævnes tilbehør til alle rollelege, hvor især barnets fantasi og virkelighed kompineres med legen.

Et eksempel herpå er en skøn dukkevogn som er et fantastisk legeredskab. Pigen bruger dukkevognen til at efterligne den virkelighed hun kender. Både dukke og dukkevogn er en del at en aktiv leg, hvor barnet lærer meget om sig selv.

Gennem leg udvikles barnets selvforståelse, empati og virkelighedsopfattelse. Legen bliver altså en central del af barnets udvikling, heri ligger altså også en af de væsentlige argumenter for at børns legetøj ikke må opfattes som underholdning, men at deres leg er en vigtig del af børns udvikling – og dermed af essientielt betydning for voksenlivet.