Konkurrencer på nettet

Engang var det meget besværligt og dyrt at afholde en konkurrence. For der skulle designes konkurrencefoldere, disse skulle distribueres ud på en eller anden måde, og så skulle alle, som gerne ville deltage, indsende dem til firmaet igen, hvilket både kostede tid og porto for deltageren.

Eller sagt på en anden måde, så var det både dyrt for deltageren, men også omkostnings tungt for firmaet, som afholdt konkurrencen. Derfor var konkurrencer typisk noget, som enten blev afholdt i den lokale avis, noget de store firmaer fik arrangeret via folder i supermarkederne eller også fik man konkurrence informationerne via de produkter, som man købte.

I dag er det dog anderledes. Internettet har nemlig gjort det meget lettere at afholde en konkurrence, og man kan nå langt omkring på nettet. Men selvom det lyder som om, at det er let at få mange deltagere, så er det faktisk ikke tilfældet.

For det at afholde konkurrencer på nettet er blevet tilgængelig for alle, og derfor er antallet af konkurrencer eksploderet de senere år. Du kan vinde stort set alt  i online konkurrencer idag. Du kan vinde penge, biler, vind en iphone 4s, ipads, Apple produkter generelt, rejser, køkkener, vind en Mulberry Bayswater taske, tøj, et par solbriller, badeværelser osv. Det er kun fantasien, som sætter grænserne for gevindsterne og deres størrelse.

Men fordi det er blevet så let at afholde en konkurrence, så kan det faktisk være yderst svært, at få konkurrencen ud til mange mennesker. For ligesom at reklame banners har gjort os reklame blinde, så er mange mennesker blevet immune overfor konkurrencer. Især hvis konkurrencerne kommer pr mail eller bliver spammet rundt på diverse sociale medier, så som Facebook, Twitter eller Google+. Denne konkurrenceblindhed kan være svær at komme til livs, og det kræver, at firmaerne bag både er kreative, men også har nogle gode præmier.

For deltagerne er ulempen, at letheden i at deltage gør, at der er mange flere deltagere i konkurrencerne, end hvis den foregår via et godt gammeldags brev. For det er der ikke mange, som gider bøvle med i dag, heller ikke selvom gevindsterne er gode.

Der er mange måder at afholde en konkurrence på. Nogle kræver man udfylder et spørgeskema, mens andre kræver tilmelding til et nyhedbrev. Andre igen kræver at man Synes Godt Om en Facebook side eller Google+ side, og andre igen kræver at man prøve smager et produkt, eller kommer med et forslag til et slogan eller en sang. Og der kan nævnes mange mange mange andre typer konkurrencebetingelser, men disse er nogle af de mest benyttede.